Internet og Bredbånds FAQ
Mobilt bredbånd er en trådløs internetforbindelse som ikke skal forbindes til et kabel. Vi kan trække en linie til den forbindelse du har på din mobiltelefon. Det gode ved mobilt bredbånd er, at priserne som regel er meget lavere end på normalt bredbånd og at man kan have det med på farten. Mobilt bredbånd fås enten som en dongle eller som en modtager / fordeler man kan have stående hjemmet. ulemperne ved mobilt bredbånd er, at dækningen og signalstyrken kan variere rigtig meget i forhold til det område du er i eller bor i – derudover kan der være svagere signal inden for. En anden ulempe er, at der mange gange er en begrænsning på hvor meget data du kan / må bruge, ligesom på dit mobilabonnement.
Hvad er fibernet?
Fibernet er en ny måde at modtage sit internetsignal på, som er langt hurtigere end det internet vi har kendt hidtil. Fibernet egner sig specielt godt til husstande med mange enheder og brugere og personer der brug for hurtigt og stabilt internet – Det kunne f.eks. være folk der spiller online. I steder for almindelige internet kable som vi kende, så er de kabler der bruges til fibernet, lyslederkabler. I begyndelse ved brugen af fibernet var det meget få steder i Danmark man kunne få det, men det er efterhånden så udbredt at de fleste husstande i Danmark kan få fibernet. Før du bestiller fibernet, er det vigtigt at tjekke om din husstand kan modtage det – det kan tjekkes på udbyderens side.
Hvordan får jeg internet?
For at kunne modtage internet, er du nødt til at have et internet abonnement. For at finde et internet abonnement kan du bruge en sammenligningstjeneste som Sammenlign-nu.dk til at sammenligne priser og hastig på de forskellige pakker – du kan også bruge oversigten til at danne dig et overblik over de forskellige internetudbydere der er på det danske marked. Når du så har fundet det internetabonnement der passer bedste til dig, så kan du gå direkte videre over til udbyderens side og bestille det.
Hvor høj hastighed skal jeg vælge på mit internet?
Det er altid en svær balancegang at skulle vælge hastighed på ens internetforbindelse, for det er de færreste af os de ved hvor meget vi egentligt skal bruge. Hvis man streamer videoer eller er mange om at dele internettet i hjemmet, så kan det godt betale sig at investere i en høj hastighed. 30 Mbit forbindelse regnes som en god standard størrelse og passer godt til en familie hvor man har brug for at kunne være 3-4 enheder på adgangen. 50 Mbit forbindelse passer godt til en større familie hvor der er flere enheder der skulle kunne være på, på samme tid. Med den forbindelse er det også muligt at arbejde med upload af større filer. Hvis det skal være de helt store pakker skal man kigge efter en 100 Mbit, eller 300 Mbit forbindelse.
Kan jeg tjekke hastigheden på mit nuværende internet?
Du kan altid tjekke hvor hurtig din nuværende hastighed er og det er altid en god idé at tjekke om din udbyder kan lave op til den hastighed der er bestil – dog skal du huske på at der er ting der gør at den altid vil ligger under eller over den hastighed du har bestil. Det er blandt andet ting som områder du bor i eller den testside du bruger til at teste din hastighed. For at teste din nuværende hastighed kan du blandt andet bruge sider som Bredbåndsmåler eller speedtest.
Hvad er en “Fair use grænse”?
Fair use kan også betegnes som et loft på dit internetforbrug. Fair use er som regel sat så højt at det er de færreste der kommer til at ramme det. Hvis du har brug for at sende og dele store filer kan det være relevant for dig at tjekke hvad din nuværende og eventuelle kommende udbydes fair use grænse ligger på. Grunden til at der er en fair use grænse er for ikke at overbelaste de master eller sende centraler der skal sende signalet.
Hvad betyder up- og download?
Upload er den hastighed der kan uploades på fra din computer til den destination du skal uploade til på internettet. Det kan f.eks. være upload af filer eller billeder. Omvendt er Download den hastighed der kan hentes med fra internettet og ned til din computer
TV Pakke FAQ
En TV Pakke er en samling af TV kanaler som man abonnere på hos en udbyder af TV Pakker. TV kanalerne i pakkerne er sammensat af den enkelte udbyder og en enkelt udbyder kan have flere forskellige TV pakker som variere i prisen samt de kanaler pakken indeholder. Hvis du vil se hvilke kanaler din potentielle nye TV udbyder tilbyde, så kan du gå direkte til udbyderens side ved hjælp af knapperne “Bestil nu” – Du bestiller ikke pakken igennem denne knap, men bliver blot ledt videre til den rigtige side, hvor du kan se kanalerne og bestille din nye TV Pakke.
Er der bindingsperiode på TV Pakker?
Der vil være en bindingsperiode på de fleste TV Pakker man kan vælge. Den mest normale bindingsperiode inden for TV Pakker er på 6 måneder, men den kan variere fra udbyder til udbyder. Derfor er det vigtigt at du tjekker de abonnementsvilkår der er for den enkelte TV udbyder. Når der er en bindingsperiode, så betyder det at du ikke kan opsige dit abonnement inden for den periode. Når perioden er udløbet, så kan dit abonnement opsiges – dog skal du huske at der normalt er 30 dages opsigelse på abonnementer.
Hvornår kan jeg skifte TV Pakke?
Inden for bindingsperioden af dit abonnement kan du ikke opsige dit abonnement og derfor ville du ikke kunne skifte TV pakke uden at betale dobbelt. Når din bindingsperiode er udløbet så står det dig frit for at skifte, men du skal være opmærksom på hvor lang opsigelsesfristen er på din nuværende TV Pakke.
Hvordan modtager modtager jeg min TV Pakke?
Kabeltv:
Kabel TV er et TV signal du der bliver sendt direkte fra TV udbyderen og ind til din adresse. Det er som regel et kabel der er gravet ned i jorden og ført ind i bygningen. Kabel TV har som regel et bedre signal da signalet ikke føres igennem luften og derved ikke forstyrres af naturen og høj bygninger.
Parabol:
TV signal igennem en parabol, er et signal der er sendt ude fra rummet og ned til din parabol modtager. Med en parabol modtager åbner det muligheder for et langt større udvalg af kanaler samt udenlandske kanaler.
Via Bredbånd:
TV igennem bredbånd er den nyeste af modtager mulighederne og er efterhånden brugt af en del af de danske TV udbydere. Her modtager man ikke signalet igennem luften eller et TV kabel som er ført ind i huset, men man modtager det igennem ens Telefonstik. Du skal dog have TV Pakke og internet hos den samme udbyder for at kunne benytte denne mulighed.
Bør man samle TV og Internet hos den samme udbyder?
Der er både fordele og ulemper ved at samle det et sted. En af fordelene ved at samle det hele et sted er at du kun skal kontakt en udbyder når du har spørgsmål, ønsker at opsige eller har problemer. En anden fordel er, at du kan benytte dig af en TV Pakke der kører igennem bredbånd. Derudover vil der oftest være nogle penge at spare ved at samle det hele i en pakkeløsning hos en enkelt udbyder. En ulempe ved at samle det hele i en løsning, er at hvis du ønsker at opsige enten internet eller TV Pakken, så kan det ikke opsiges enkeltvis hvis du benytter TV igennem bredbåndsforbindelsen.
Hvordan skifter jeg TV Pakke?
Det er ret enkelt og nemt at skifte TV Pakke hvis man ved hvilke trin mans skal igennem. Derfor har vi nedskrevet de helt basale trin man skal igennem når man skal skifte TV Pakke. Først og fremmest så skal du undersøge om du er ude af din bindingsperiode, hvis du er det, skal du have opsagt din nuværende TV Pakke. Når du har opsagt den, så går der som regel 30 dage før du er helt ude af den. Inden de 30 dage er gået, så skal du have fundet den TV Pakke du gerne vil skifte til og have den bestil så den er køreklar når din gamle pakke stopper med at virke.
Hvor kan jeg købe TV Pakker?
Før i tiden skulle man ud i en forretning der handlede med TV Pakker for at kunne bestille og købe en ny TV Pakke. Den tid er forbi og nu foregår det meste over internettet. Når du skal finde og bestille en ny TV Pakke er det klogt at bruge en sammenligningstjeneste som Sammenlign-nu.dk til at finde frem til den helt rette TV Pakke til den helt rigtige pris – der kan nemlig være mange penge at spare ved at undersøge markedet før man bestiller.
Mobilabonnement FAQ
Hvorfor er der bindingsperiode på mobilabonnementer?
Det er ikke alle mobilabonnementer der er binding på – du vil kunne finde nogle få i oversigten hvor der er en bindingsperiode på. I de fleste tilfælde hvor mobiludbyderne har en bindingsperiode på deres abonnementer, så er det ofte også i forbindelse med køb af ny mobiltelefon til en fordelagtig pris.
Kan man flytte sit mobilnummer over til en ny udbyder?
Ja det kan man og det er faktisk ganske enkelt. Det eneste du skal gøre er at oplyse til din nye mobiludbyder at man ønsker sit gamle nummer flyttet og så klarer de resten. Du skal dog være opmærksom på at der kan gå op til 30 dage før nummer flytningen går i orden og du skal være fri for din nuværende bindingsperiode.
Hvordan bestiller jeg et nyt mobilabonnement?
Det er utroligt nemt at bestille et nyt mobilabonnement. Alt du skal gøre, er at bruge en sammenligningstjeneste som Sammenlign-nu.dk til at finde frem til det bedste og billigste abonnement. Derefter kan du gå direkte til mobiludbydernes side igennem “bestil nu” knapperne hvor du kan købe og bestille dit nye mobilabonnement – Indenfor nogle få dage vil du modtage dit nye SIM Kort og så er du klar til at tage det i brug.
Kan jeg kontakte Sammenlign-nu.dk?
Det korte svar er ja – Du er altid velkommen til at kontakte os enten på mail eller igennem vores kontaktformular på vores kontaktside. Vi svare på alle de spørgsmål vi kan og bestræber os på at svare indenfor 24 timer.
Hvor meget data skal mit nye mobilabonnement indeholde?
De fleste mobilabonnementer der er på markedet i dag indeholder som standard en større mængde data, men det kommer helt an på hvad dit behov er. Hvis du bare bruger telefonen til at tjekke mails og facebook, så er det ikke det store behov du har, men er du derimod på youtube det meste af dagen, så skal du have et større abonnement. Som udgangspunkt kan du altid starte med et mobilabonnement der indeholder omkring 4 GB data. Hvis du så kan se at det ikke er nok efter den første måned, så er det som regel gratis at opgradere til en pakke med mere data (Dog skal du være opmærksom på at prisen på dit mobilabonnement stiger)
Hvor kan jeg se mit dataforbrug?
Det er altid en god idé at tjekke dit nuværende dataforbrug på månedsbasis, inden du bestiller et nyt mobilabonnement. Ved at tjekke dit månedlige forbrug af data giver det dig en bedre fornemmelse for hvor meget data dit nye mobilabonnement skal indeholde. For at tjekke dit nuværende månedlige dataforbrug kan du enten logge ind på selvbetjenings delen på dit nuværende abonnement. Den anden måde du kan tjekke dit månedlige dataforbrug, er ved at se det i din telefons oversigt og forbrug. Den finder du som regel under din telefons indstillinger.
Hvilket mobilabonnement er det bedste?
Det bedste mobilabonnement er altid en individuel sag. Det kommer nemlig an på en række ting som vi lister her. Din bopæl: Din bopæl afgør nemlig hvordan dækningen for mobilabonnementet er i dit område – husk altid at tjekke dækningen inden du vælger mobilabonnement. De ting der er inkluderet: Det er også en individuel sag, med hvilke ting man har brug for i sit mobilabonnement. Nogle snakker mange timer om måneden og har derfor brug for et abonnement med fri tale og andre har brug for rigtig meget data og vil måske finde et abonnement med fri data, som det bedste for dem. Derfor skal du altid gøre op med dig selv hvilket behov og krav du har til dit nye mobilabonnement.
Skal jeg vælge et abonnement med god trustpilot score?
Det er altid en god idé at tjekke trust scores på den mobiludbyder du overvejer at skifte til. De fleste af os har oplevet at have en dårlig oplevelse med en kundeserviceafdeling og derfor er det aldrig en god idé at skifte til en udbyder der har alt for mange negative kommentare om dårlig kundeservice. Dog er det også blevet alt for nemt at udtrykke sig omkring en dårlig oplevelse og det gør også at rigtig mange virksomheder modtager dårlige anmeldelser, hvoraf nogle af dem måske ikke er helt berettiget. Derfor er det altid en fordel at gå igennem nogle af anmeldelserne.
Skal jeg selv opsige mit nuværende mobilabonnement?
Når du bestiller et nyt mobilabonnement og vælger at få flyttet dit gamle mobilnummer med over til den nye mobiludbyder, så klare de flytningen af dit mobilnummer og vil i den forbindelse opsige dit nuværende mobilabonnement. Det de som regel gør at at koordinere med din nuværende udbyder om en dato for hvornår flytningen skal foregå. Hvis du ikke vælger at flytte dit gamle mobilnummer, så vil din nye mobiludbyder oprettet det som et helt nyt abonnement og de vil derfor ikke kontakte din nuværende udbyder for flytning af nummer og opsigelse. Derfor er det vigtigt at du selv kontakter din nuværende mobiludbyder for at opsige dit abonnement – ellers vil du ende med at betale til to mobilabonnementer. (Du skal dog være opmærksom på at der som regel er 30 dages opsigelse på dit mobilabonnement)
Skal man vælge et abonnement med en streamingtjeneste?
Det kan være en fordel hvis du enten betaler for en af de streamingtjenester i dag eller overvejer at købe en af de streamingtjenester. Mobilselskaberne indgår samarbejde med diverse streamingtjenester for at kunne tilbyde dig noget ekstra. Det betyder også at du i fleste tilfælde ikke vil komme til at betale ekstra for det – Så har du f.eks. et Spotify abonnement i dag og vælger en mobilabonnement som indeholder Spotify, så vil du reelt set kunne spare dit Spotify abonnement væk. Et abonnement hos Spotify koster 99 kr. om måneden, så det vil være 1.188 kr. du kunne spare om året.