Mobilabonnementer

Kristian Ole Rørbye

Opdateret:

Kristian Ole Rørbye

Kristian Ole Rørbye

Med sin begyndelse i 2008, har Kristian dedikeret sig til arbejdet med pris-sammenligningsmedier, og har derved opnået en dybdegående forståelse for et væld af brancher og deres prissætning.

I sammenligningsoversigten for mobilabonnementer finder du de bedste priser og pakker fra de førende mobiludbydere i Danmark.

CBB DK

CBB DK

Taletid: Fri tale

Data: 50 GB

Oprettelse: 0 DKK

109,00 DKK / MD.54,00 DKK / MDR.
(Første måned)

BESTIL NU

annonce

Duka DK

Duka DK

Taletid: 5 timer

Data: 5 GB

Oprettelse: 0 DKK

59,00 DKK / MD.

BESTIL NU

annonce

Greentel DK

Greentel DK

Taletid: 5 timer

Data: 5 GB

Oprettelse: 0 DKK

55,00 DKK / MD.

BESTIL NU

annonce

Oister DK

Oister DK

Taletid: 3 timer

Data: 10 GB

Oprettelse: 0 DKK

59,00 DKK / MD.

BESTIL NU

annonce

Telmore DK

Telmore DK

Taletid: Fri tale

Data: 30 GB

Oprettelse: 0 DKK

129,00 DKK / MD.

BESTIL NU

annonce

eesy DK

eesy DK

Taletid: Fri tale

Data: 30 GB

Oprettelse: 0 DKK

109,00 DKK / MD.19,00 DKK / MDR.
(Første måned)

BESTIL NU

annonce

Lebara DK

Lebara DK

Taletid: 5 timer

Data: 5 GB

Oprettelse: 0 DKK

19,00 DKK / MD.

BESTIL NU

annonce

Lyca Mobile DK

Lyca Mobile DK

Taletid: 5 timer

Data: 5 GB

Oprettelse: 0 DKK

19,00 DKK / MD.

BESTIL NU

annonce

Flexii DK

Flexii DK

Taletid: Fri tale

Data: 20 GB

Oprettelse: 0 DKK

59,00 DKK / MD.49,00 DKK / MDR.
(Første måned)

BESTIL NU

annonce


Vores mobiltelefoner fylder mere og mere i vores hverdag, både på arbejdet og i hjemmet. Derfor betyder valget at mobilabonnementer også mere og mere, da vores udbydere skal leve op til de krav og behov vi har som forbruger.

Gode råd om mobilabonnementer

Når man står overfor at skifte en et nyt mobilabonnement, er der nogle ting man skal holde øje med. Den første ting er det tilladte forbrug – er du daglig bruger af socialemedier, internet og mails fra telefonen, er det vigtigt at datamængder passer til dine behov.

Tips og tricks omkring dit forbrug kan ses her (link) Anden ting du skal tage stilling til ved valg af nyt mobilabonnement dækningen – de fleste mobiludbydere har et kort på deres side, som viser hvor dækningen er stærkest – det er vigtigt at tjekke før du vælge dit nye mobilabonnement.

Før i tiden var bestilling af mobilabonnement er stort projekt, da du var nødsaget til at tage turen til den nærmeste udbydere. Idag er processen kortet ned og du kan med få klik bestille dit nye mobilabonnement online. Den forkortet process har gjort at der er kommer nye online baseret udbyder på markedet – det har til glæde for, forbrugerne, betydet at priserne på mobilabonnementer er faldet de seneste år.

Find den rigtige størrelse på dit SIM kort

Der findes tre forskellige størrelser på SIM kort. Den største er det man også kender som det gamle / Alm. SIM kort. Derefter er der Micro SIM kort og til sidst Nano SIM kort.

De fleste nye mobiltelefoner understøtter enten Micro eller Nano SIM kort, men det er vigtigt at tjekke dit nuværende SIM kort for at se hvilke størrelse det har før du bestiller dit nye mobilabonnement. Hvis du stadig er glad for og bruger en mobiltelefon af ældre dato, så kan det være at du stadig bruger det Alm. SIM kort.

Måden du kan se hvilken SIM kort du bruger i dag, er at tage det ud af din telefon og sammenlign med disse billeder. Du kan vende SIM kortet om så du kan se bagsiden hvor chip’en sidder og så se hvor meget plads der er omkring den.

Flytning af dit gamle mobilnummer

Når du har fundet dit nye mobilabonnement, så står du overfor 2 valg. Det er nemlig om du vil have et helt nyt mobilnummer eller om du vil beholde dit gamle nummer. Hvis du vælger at beholde dit gamle nummer, så skal du oplyse ved bestilling af nyt mobilabonnement, at du ønsker at flytte dit nuværende nummer over til den nye udbyder.

Når du har gennemført bestillingen af dit nye mobilabonnement, så er hele processen sat i gang og din kommende mobiludbyder vil klare resten for dig. Ved en nummerflytning skal du dog være opmærksom på at det kan tage op til 30 dage før nummeret er aktivt.

Dette skyldes ofte at der er en periode ved flytningen, samt en opsigelsesperiode. Før du vælger at skifte mobilabonnement skal du også være opmærksom på om du er bundet i en bestemt periode til dit nuværende abonnement.

Hvorfor sammenligne Mobilabonnementer?

Når man skal have nyt mobilabonnement, så skal det gøres ordenligt!
Hvem vil ikke gerne have det bedste og billigste mobilabonnement med mest data og god dækning.

Derfor har vi samlet en hel række af de bedste danske mobilabonnementer, hvor du lynhurtigt kan få det overblik der skal til ved valg af nyt mobilabonnement. Priserne i oversigt er sat til det mest fordelagtige abonnement som udbyderen har.

Derfor vil du ved at klikke på bestil knappen få mulighed for at se alle de abonnementer den enkelte udbydere har – Det kunne jo være at der var et behov for mere data eller mere taletid i dit kommende mobilabonnement.

Hvis du er på jagt efter bedre forbindelse som internet og bredbånd, så har vi også sørget for at kunne levere de bedste muligheder her på siden – Vi har nemlig valgt at samle de ting vi alle bruger i vores hverdag, internetabonnementer og Tv-pakker.

Mobildækning

Mobildækning er afgørende for det optimale og perfekte mobilabonnement. Derfor skyder der flere og flere sider op som tilbyder et dækningskort for de forskellige mobiludbydere og mobilabonnementer. De fleste mobiludbydere har et eller kort eller beskrevet hvordan deres dækning fordeles og hele Danmark.

Hvis du endnu ikke er sikker på hvilket mobilabonnement der passer bedste til dig, så kan du benytte denne side Dækningskort – til at vise dækningen for de meste kendte mobiludbydere.

Husk på at jo bedre dækningen er i dit område, jo mere får du ud af hastigheden på din data, som er inkluderet i mobilabonnementet. Selvom mobiludbyderne skriver at deres hastighed er 60 mbit, så er det i sidste ende det område du bor i, som afgør den hastighed du kan opnå med dit nye eller nuværende mobilabonnement.

Mobiludbydere

Det danske marked er fyldt op med mobiludbydere – Derfor kan det være svært at vælge når man står overfor valg af nyt mobilabonnement. Hver mobiludbyder har deres forskelligheder hvilket gør nogle mere attraktive end andre – hvilket kommer an på hvilke krav og forventninger du / i har til jeres mobilabonnement.

Selvom der er mange at vælge mellem på det danske marked, så er flere at mobilselskaberne datterselskaber til nogle af de store mobiludbydere.

Mobiludbydere i Danmark, lejer sig som regel ind på de store mobiludbyderes master (Hvis de dog ikke er et datterselskab af de større mobiludbydere. Det betyder også at den dækning du får, i de fleste tilfælde er den samme som hvis du havde valgt en af de større og mere kendte mobiludbydere i Danmark. Nogle af de største spillere på markedet er: TDC, Telia, Telenor og 3 Mobil – Hvis du tænker at Yousee burde være på listen over de største, så er det fordi de er ejet af TDC.

Før i tiden var det vigtigt at have SMS inkluderet eller nogle frie timers taletid, men tiderne har ændret sig siden dengang. I dag er de fleste på udkig efter en god mængde data, samt fri SMS og lidt taletid. Derfor er de mobilabonnementer man ser i dag også opdelt meget efter de behov man har. Det gør det også endnu mere forvirrende når du skal vælge dit nye mobilabonnement og derfor er det vigtigt at benytte sig af diverse sammenligningsoversigter til at gennemskue hvilke ting der er inkluderet i dit mobilabonnement.

Data i udlandet

Rejser du nogle gange til udlandet – på ferie eller forretningsrejse – så gør du dig klogt i at tjekke op på hvordan dit nuværende eller nye mobilabonnement håndtere data i udlandet.

Flere og flere mobiludbydere tilbyder fri data inden for EU’s grænser, men der er stadig selskaber som ikke tilbyder det. Tilbyder det nuværende eller nye mobilabonnement ikke data i udlandet, så skal du passe på, da det kan ende i høje regninger for en kort ferie.

Der er skrevet flere artikler omkring data i udlandet og en af dem kan du læse her
Hvis du står overfor at skulle skifte mobilabonnement og du ofte rejser rundt i Europa eller vores nabolande Norge og Sverige, så er der en bestemt mobiludbydere som har åbnet op for en bred europæisk data roaming.

Det er mobiludbyderen 3 Mobil, som inkludere fri data i udlandet (Dog er det stadig begrænset til en bestemt række lande). Hvis du gerne vil vide hvilke lande der tilbydes fri data i, så kan linket i oversigten ovenfor benyttes til at se hele oversigten.

I løbet af den kommende periode kommer vi til at se nogle helt andre regler og takster for brug af data og mobiltelefonen i udlandet. Vi vil løbende opdatere med de nyeste informationer om mobiltelefoni i udlandet på vores blog.

Kombineret mobilabonnement og bredbånd

Flere og flere mobiludbydere tilbyder at man kan lave en samlet pakke der indeholder et mobilabonnement og en bredbåndspakke. Dette er en ideel løsning til dig der står og skal bruge begge dele eller ønsker at samle det hele et sted. I nogle tilfælde kan der rent faktisk også være en del penge at spare når man vælger at samle flere abonnementer det samme sted. Så når du overvejer at skifte begge abonnementer, så er værd lige at undersøge om muligheder er ved den udbyder du falder over.

FAQ om mobilabonnementer

Kan jeg beholde mit mobilnummer?

Ja.
De fleste udbyder af mobilabonnementer tilbyder at flytter dit nummer med over helt uden beregning. Dog skal du være opmærksom på, at en nummerflytning kan tage op til 30 dag. De fleste udbydere tilbyder et midlertidigt nummer mens nummerflytningen står på.

5G, 4G og 3G

I Danmark er der ikke stor forskel på 5G, 3G og 4g. Danmark har et stabilt og hurtigt netværk til det mobile internet. Kommer du en tur til udlandet, vil du tydligt kunne mærke en forskel på hastigheden

Hvad sker der hvis jeg bruger for meget data?

Det er forskelligt for mobilselskaberne hvordan de håndtere opbrugt data. Det kan være alt fra at øge regningen for det ekstra data du har brugt, til at tilbyde dig flere GB data resten af perioden. Nogle enkle mobilselskaber sænker hastigheden på netværket indtil næste regning.

Hvorfor er der en bindingsperiode?

Mobilselskaberne ønsker at have dig som kunde længst muligt – dog er der en anden væsenligt grund som alle kan forholde sig til. En af de vigtigste grunde ved at lave en bindingsperiode, er at mobilselskaberne kan sikre dig som forbruger den bedste pris på dit mobilabonnement.

Hvad sker der når ens data er opbrugt?

Skulle det ske, at du løber tør for data og ikke kan nøjes med at bruge internettet når du er derhjemme, på arbejdet eller i skolen, så findes der en løsning. Størstedelen af de danske mobiludbydere tilbyder at man kan købe ekstra data pakker, så man ikke skal undvære internettet når man er på farten.

De fleste mobiludbydere kører med data pakkerne 1, 3, eller 10 GB data og ved nogle få kan man købe helt op til 100 GB ekstra data – Dog skal man huske, at den ekstra data kan være dyr i tilkøb.
Er det ofte et problem, at man løber tør for data, så bør man overvejer at skifte til et større mobilabonnement hos sin udbyder, eller at skifte mobiludbyder.

Er det svært eller besværligt at skifte mobilabonnement?

Det helt korte svar er nej! At skifte mobilabonnement online er blevet utrolig nemt. Det er faktisk så enkelt at man bare finder det abonnement der passer bedst til ens behov, går til udbyderens side og bestiller det.

Efter nogle dage dukker der et SIM kort op med posten, som man kan vælge at bruge med det samme – Hvis man har valgt at flytte sit nummer med, så kommer SIM kortet med et midlertidigt telefonnummer. Hvis du har valgt at få et nyt nummer, så vil det være aktivt efter du har aktiveret dit nye SIM kort.

Hvor gammel skal man være?

For at kunne bestille og købe et mobilabonnement i dit eget navn skal du som minimum være 18 år. Grunden til dette er at du skal være myndig for at kunne skrive under på et abonnement og kunne stå til ansvar for de handler du foretager dig. Hvis du endnu ikke er fyldt 18 år så skal mobilabonnementet bestilles og købes i en af dine forældres navne.

Hvordan betaler man?

Nogle selskaber tilbyder stadig betaling igennem girokort – dog er den mest anvendte betalingsmetode, igennem automatiske betalingerne via ens bank konto / kreditkort.

Kristian Ole Rørbye

OM Kristian Ole Rørbye

Med sin begyndelse i 2008, har Kristian dedikeret sig til arbejdet med pris-sammenligningsmedier, og har derved opnået en dybdegående forståelse for et væld af brancher og deres prissætning.