Det er altid svært at spå om fremtiden, men det er altid interessant at gøre et forsøg. I dette indlæg vil vi kigge lidt nærmer på udviklingen indenfor mobilabonnementer og hvad kommer til at ske i fremtiden.
Udviklingen inden for mobilabonnementer har igennem tiden taget flere gradvise trin. De fleste i dag tænker ikke over at det kan koste penge at sende SMS og MMS beskeder, fordi det er gratis og en del af vores abonnement. Det er også de færeste af os der tænker over, at vi ikke skal bruge for meget data når vi flere gange dagligt tjekker Facebook eller nyhederne på vores mobiltelefon. – Sådan er det blevet i dag, men går man en årrække tilbage og kigger på datidens mobilabonnementer, så har det set helt anderledes ud. Dine forældre – eller måske husker du selv – at SMS beskeder var ikke bare noget man sendte hele tiden, fordi det var en dyr ting. Hvis du var så heldig at have en mobil der kunne gå på internettet, var det ikke noget der blev brugt. For det første var det en dyr fornøjelse, og for det andet var datiden hjemmesider ikke klar til at de skulle besøges af mobiltelefoner.
Det vi ser i større grad ved nutidens mobilabonnementer, er at der kommer flere og flere spillere på markedet og dermed stiger konkurrencen. Konkurrencen blandt mobiludbydere er ikke en dårlig ting for os som forbrugere, da det ofte betyder bedre løsninger og billigere priser. Den udvikling vi har set fra datidens abonnementer til de nutidige mobilabonnementer, er at de fleste pakker er kommet til at indeholde en stor mængde data, der er kommer fri SMS og MMS og i mange tilfælde er der også gratis tale i et vist antal timer pr. måned – alt dette til en lavere og lavere pris.
Hvad kommer fremtidens mobilabonnementer til at byde på?
En af de nye mobiludbydere på markedet – Plenti – satte for alvor gang i debatten omkring fremtidens mobilabonnementer og hvad de kommer til at indeholde. Plenti pakker var nemlig inkluderet fri data, fri tale og fri SMS / MMS beskeder. Derudover var der adgang til en række tjenester såsom Berlingske, Aller, Egmont, Ekstra Bladet og Tivoli. Denne form for mobilabonnementer tror vi og flere andre bliver den fremtidige form for abonnementer. Udover Plenti har udbydere som 3 Mobil og Telia også indgået aftaler med forskellige services som en del af deres mobilabonnement.